Waarom een goede briefing belangrijk is
om je te helpen staat er onderaan deze pagina een checklist voor je klaar
Je hebt vast al een idee hoe de nieuwe website er uit moet zien. Bovendien heb je een bepaald budget en je wil daar niet boven gaan. En waarschijnlijk heb je ook een planning of een datum waarop je de nieuwe site live wil hebben.
Om idee, budget en planning in de hand te houden is het slim om helder met je websitebouwer te communiceren. Mare Websites zal je altijd het hemd van het lijf vragen. En dan is het toch handig als je voor jezelf de info alvast op een rijtje hebt.
Misschien kan je sommige vragen (nog) niet beantwoorden. Dat geeft niet. Mare Websites denkt met je mee en samen komen we tot de beste oplossingen.
Dit zijn de dingen waar je vooraf over na kan denken:
Waarom heb je een nieuwe website nodig?
Het is slim om hier uitleg over te geven omdat de webdesigner daarmee kan begrijpen wat je ervaring is met je huidige website en missers bij de nieuwe website kan voorkomen.
Het kan zijn dat de huidige website niet meer aansluit bij de omvang van je bedrijf. Of dat je functies mist of hogerop in Google wil. Of je hebt een frisse nieuwe website nodig.
Vertel uitgebreid over je bedrijf
Wat voor bedrijf heb je, wat doe je, wie zijn je klanten, wie zijn je concurrenten, welke doelgroepen wil je bereiken, wat is je toekomstvisie? Wat is de sfeer intern, wat voor soort mensen werken er. Hoe zijn jullie begonnen? Wat is jullie story-to-tell?
Wat zijn de doelen van de website?
Wanneer is de website voor je bedrijf succesvol? Hoe ziet die succesvolle website er volgens jou uit en welke conversies wil je met de site bereiken? Wat zijn de kpi’s van de huidige website en welke wil je in de nieuwe site?
Jouw doelgroep
Via welke kanalen bereik je je doelgroep of wil je je doelgroep gaan bereiken? Is dat vooral via organische zoekresultaten in Google, SEO dus, of ga je ook online advertenties (SEA) maken of adverteer je op social media. Een mix van deze drie kanalen kan natuurlijk ook. Voor het ontwerp kan het handig zijn om hier van te voren rekening mee te houden. Bijvoorbeeld voor het maken van landingspagina’s.
Design
Welke sfeer wil je overbrengen, welk gevoel wil je oproepen of welke herkenning moet de bezoeker hebben als die op jouw website landt.
Hierbij spelen stijl, kleuren, soort beeldmateriaal, lettertypes, logo en vormen een rol. Ook tone of voice geeft een bezoeker een gevoel dat je kan oproepen.
Verzamel alvast voorbeelden van websites die je aanspreken. Als er een brand-boek is, dan is dat natuurlijk het eerste uitgangspunt bij het ontwerp.
Pagina's
Welke pagina’s denk je nodig te hebben. Denk hierbij aan home pagina, productpagina, dienstenpagina, prijzen of tarieven, contactpagina, ‘over ons’-pagina, blogpagina, blogoverzicht pagina, landingspagina’s, AGV pagina, privacy pagina
Structuur
Welke links moeten in het navigatiemenu, welke hoeven daar niet, welke cross-links moeten in de site, welke externe links, wat wil je in de footer? Mare kan je hierin adviseren, ook om je SEO te versterken.
Content
Wie is verantwoordelijk voor het maken of aanleveren van teksten, foto’s, illustraties, bewegende content, video’s, geluid, podcasts, whitepapers?
Professioneel beeldmateriaal heb je misschien zelf al. Vaak maken we gebruik van het werk van een fotograaf op locatie. Ook een grafisch ontwerper of een filmmaker kan prachtig beeldmateriaal voor een website maken.
Heb je al goede teksten? Of iemand die ze kan schrijven? Mare Websites kan je helpen met teksten en pakkende koppen. Een tekstschrijver inhuren kan ook. Webteksten van een professionele tekstschrijver maken echt een groot verschil en bepalen voor een groot deel hoe professioneel je website op de bezoeker overkomt.
Functionaliteiten
Welke functies denk je nodig te hebben. Ook hier denkt Mare Websites natuurlijk met je mee. Denk aan bijvoorbeeld contactformulieren, nieuwsbrief, enquetes, inloggen, dashboard, betaalmogelijkheid, winkelmandje, pop-ups, cookie-meldingen, download’s. Kijk ook eens bij je concurrenten. Wat hebben zij en wat kan op jouw website beter?
Hosting
Misschien heb je al een hosting partij waar je blij mee bent of ben je op zoek naar een andere partij. Mare websites kan eventueel adviseren, maar het is belangrijk dat je zelf goed met deze partij overweg kan.
Afhankelijk van het doel en de omvang van je website kan je kiezen tussen managed hosting of shared hosting. Kies in ieder geval altijd voor WordPress hosting want die webservers zijn beter geschikt voor jouw website. En kies een partij die goed en snel bereikbaar is zodat je niet uren in de wacht hangt mocht je site een keer down zijn. Let daarom niet alleen op de prijs.
Planning
Als we voor- en tijdens de ontwerpfase alle onderdelen goed doordacht en besproken hebben dan hoeft er tijdens het project niet veel meer bij te komen of te veranderen. Daarmee blijf je binnen je budget. Heb je al een deadline in gedachten?
Mare Websites stemt altijd een duidelijke planning af die voor beide partijen haalbaar is. Hou er rekening mee dat je zelf bij iedere stap tijd inplant om het werk te beoordelen en feedback te geven.
Budget
Heb je al nagedacht wat je budget voor de website is? Mare Websites zal altijd proberen binnen jouw budget het maximale te leveren. We kunnen je adviseren waar je beter wat meer in kan steken en wat je ook gratis of goedkoper kan implementeren. Vooraf ontvang je natuurlijk een per onderdeel gespecificeerde offerte.
We spreken ook altijd af wanneer de (deel-)betalingen plaats vinden. Gebruikelijk is na de goedkeuring van ieder opgeleverd onderdeel zoals in de planning is afgesproken.
Verantwoordelijkheden
Van te voren spreken we af wie wanneer waarvoor verantwoordelijk is. Wie brengt het beeldmateriaal in? Wie heeft contact met de fotograaf? Wie schrijft de teksten? Wie is verantwoordelijk voor het plaatsen van de teksten op de site? Wat als de website down gaat? Wie heeft het contact met de hostingpartij? Wie is het aanspreekpunt? Bedenk alvast welke dingen je liever zelf doet en welke je aan je websitebouwer kan of moet uitbesteden.
Bij ons ligt de nadruk op jouw doelgroep
Een website is veel meer dan een visitekaartje
Een website is zowel winkel als etalage. 24/7 open. Intussen doet een website werk dat voorheen door werknemers werd gedaan zoals verkoop, reclame, binding met je klanten en backoffice. Met online aanwezigheid ontdek je beter wat jouw klanten zoeken. Een functionele website kan de investering meer dan waard zijn.
Kom mee, dan laat ik je zien wat er mogelijk is.